کمپرسور هواسان

چاپ

کمپرسور، حوزه کاربرد کمپرسور، دسته بندی کمپرسور

از کمپرسور ها سال ها در فرآیندهای صنعتی استفاده شده است و به همین جهت این دستگاه ها جای ثابتی را در صنعت مدرن به دست آورده اند.

پیشرفت مداوم فن آوری در زمینه استفاده از نیروی سیّالات و تبع آن استفاده از دستگاه کمپرسور باعث توسعه و افزایش قابل ملاحظه ی آن در بسیاری از حوزه هایی شده است که تا کنون ناشناخته بوده اند.

بعضی از حوزه های مهم کاربرد کمپرسور به شرح ذیل می باشد:

- صنایع تولیدی : بخصوص صنایع خودروسازی، صنایع ماشین ابزار و صنایع تولید وسایل کار و لوازم خانگی

- فرآوری: مانند صنایع شیمیایی ، پتروشیمی، معدن، غذایی، نساجی، کاغذ سازی و ....

- صنایع حمل و نقل: از جمله حمل و نقل دریایی، ریلی و سازه های صنعتی متحرک

- صنایع تاسیساتی: بویژه صنعت گاز

- صنایع دفاعی

تعریف کمپرسور هوا:دستگاهی است جهت مکش هوا در یک فشار ( عموماً فشار بارومتریک منطقه) و تحویل آن در فشار بالاتر

تقسیم بندی کمپرسور ها

روش های مختلفی جهت در رده بندی کمپرسور ها وجود دارند که به چند مورد از آنها اشاره می شود:

الف) تقسیم بندی بر اساس موتور محرک : بر اساس این تقسیم بندی کمپرسور ها به دو حالت موتور الکتریکی و دیزل یا موتور با سوخت فسیلی تقسیم می شوند.

ب) تقسیم بندی بر اساس کارکرد کمپرسور ها: بر این اساس کمپرسور ها به دو بخش کمپرسور های دینامیکی و کمپرسور ها با جابجایی مثبت تقسیم می شوند.

ج) تقسیم بندی بر اساس پاشش روغن : کمپرسور ها به دو حالت اویل فری و اویل اینجکت تقسیم میگردد.

د) تقسیم بندی بر اساس نوع خنک کاری: بر اساس این تقسیم بندی کمپرسور ها به دو حالت آب خنک و هوا خنک تقسیم می شوند.

جهت انتخاب صحیح کمپرسور فاکتور های ذیل باید مورد توجه قرار گیرند:

ـ ماکزیمم، مینیمم و متوسط مصرف

ـ شرایط محیطی ( دما، ارتفاع از سطح دریا و رطوبت نسبی)

ـروش های در دسترس جهت خنک کاری کمپرسور

ـ فاکتور های محیطی همانند لرزش و صدا

ـ بررسی نیازمندی ها، هزینه های اولیّه و جاری

کمپرسور های پیچی

کمپرسور های اسکرو همانند کمپرسور های رفت وبرگشتی یکی از انواع کمپرسور های جابجائی مثبت هستند ، یعنی کمپرسور هایی که بامحبوس کردن گازها ورودی و کاهش حجم آن توسط یک عضو متراکم کننده سبب افزایش فشار گاز می شوند.

دراثر حرکت عضومتراکم کننده ، فاصله مولکولها ی گاز موجود درظرف کمتر شده وبرخورد آنها با یکدیگر بیشتر می شود .در نتیجه مولکولهای نیروی بیشتری به ظرف وارد می کنند و این موضوع نشان دهنده اینست که فشارگاز،افزایش یافته است . درکمپرسور های رفت و برگشتی ، این عضو متراکم کننده ، پیستون نامیده می شود.اما درکمپرسور های اسکرو، عضو متراکم کننده ، روتور نر می باشد.بدون شک فرم اکثر کمپرسور های چرخشی جابجائی مثبت ، مارپیچی شکل می باشد.

کمپرسور های پیچی ازدو روتور درگیر باهم با برجستگی های پیچشی و شیارهای پیچشی بنام روتورهای نروماده تشکیل یافته اند.

درواقع کار روتورنر درکمپرسور های اسکرو دقیقا مشابه وظیفه پیستون در کمپرسوهای رفت وبرگشتی است .روی روتورنر چند برآمدگی به صورت مارپیچ وجود دارد که مانند مارپیچه دستگاه چرخ گوشت ، با چرخش مارپیچه ، حرکت روبه جلویی را برای گاز تداعی می کنند.ظرف حاوی گاز درکمپرسور های رفت وبرگشتی سیلندر و درکمپرسور های اسکرو ، روتورماده است که وظایف آنها عینا " مشابه بوده وهردو نقش ظرفی را بازی می کنند که گاز درون آنها قرارگرفته و متراکم می شود.

همچنانکه قبلا " نیز گفته شد، درکمپرسور های اسکرو ، روتورهای نر و ماده دارای شیارها وبرآمدگی هایی هستند . دراین کمپرسور ها ابتدا گاز ورودی ، کل حجم یک شیار روتور ماده را درمی گیرد .با چرخش محرک ( الکتروموتور یا موتور دیزلی )، حرکت چرخشی به روتور نر منتقل شده و درنتیجه روتور مذکور شروع به چرخیدن می کند .برآمدگیهای روی روتور نر به تناوب درون شیارهای روتور ماده حرکت میکنند و به تدریج حجم گازها محبوس شده در شیارها کاهش یافته و فشار گاز افزایش می یابد.تراکم تا زمانی ادامه می یابد که ضریب تراکم مربوطه حاصل شده و فضای مابین پره ها به مجرای خروجی شیارها متصل شده و گاز متراکم شده از طریق آن خارج شود.هرکدام ازشیارهای روتور ماده به ترتیب به هوای مجاری خروجی می رسندوگاز فشرده شده را درون مجرای خروجی تخلیه کرده و مجددا" از هوای کم فشار پر می شوند و این سیکل به تناوب تکرار می شود.

کمپرسور های اسکرو روغن پاش و بدون روغن( اویل فری و اویل اینجکت)

کمپرسور های اسکرو دردو مدل اویل اینجکت واویل فری تولید می شوند . درکمپرسور های اویل فری روغن به درون محفظه تراکم پاشش می شود. این روغن چند وظیفه مهم را برعهده دارد :

1 – درزهای بین مارپیچ ها و محفظه را آببندی می کند.

2 – فضای بین روتورهای نروماده را روانکاری می کند.

3 – گرمای حاصل از تراکم سیال را به خود جذب می کند.

درکمپرسور های اسکروی اویل فری ، روغن یا آب به عنوان سیال خنک کننده عمل می کنند در خارج از محفظه تراکم جریان داشته و گرمای حاصل از تراکم هوا را به خود جذب می کنند . در این نوع کمپرسور های ، جنس روتورها باید به گونه ای باشد که توانائی تحمل تنش های حرارتی بالا را دارا باشند . لذا معمولا " جنس روتورهای چنین کمپرسور هایی از جنس سرامیک می باشد.

به هرحال درهرنوع کمپرسور های اویل فری و اویل اینجکت ،واضح است که جهت کمینه کردن تلفات نشتی ، فاصله بین روتورها باید درتمامی موقعیت های چرخش در کمترین حد ممکن باشد. 

کمپرسورهواسان با کیفیت عالی است که با استفاده از تکنولوژی های مدرن و روز اروپا محصولات خود را به بازار عرضه می نماید.

پردیس صنعت عرضه کننده کمپرسور هواسان با ارائه خدمات ویژه پس از فروش

 
  • cataluge-icon
  • مشتریان پردیس صنعت
  • خدمات ویژه مشتریان

  • خرید کمپرسور
  • خرید بالابر و لیفتراک
تماس با ما

شماره تماس: 

03133880391 و 09133189353

دریافت کاتالوگ جامع